Luidsprekers.nl
Zoals het moet klinken
                     Luidsprekers.nl
    Luidsprekers.nl is opgezet om een overzicht te hebben van de beste luidsprekers.
Met een geselecteerde klank omschrijving die zo dicht mogelijk bij de waarheid komt.
Luidsprekers
Millon Cobra IV

Millon Phantom
Millon Air Reference II
Avalon Sentinel II
Avalon Eidolon
Dynaudio DM2/6
Dynaudio Focus 220mkII
Dynaudio Focus 110A
Dynaudio Excite X12
B&W 804 Nautilus
B&W 804s
B&W 804 Diamond
B&W 803 Nautilus
B&W 803s
B&W 803D
B&W 803 Diamond
B&W 802 Nautilus
B&W 802D

Adam Audio Classic
Compact mk3

Sonus Faber Guarneri
Audiostatic DCA 2
Aurum Cantus V2M

Focal Maestro Utopia III
Cabasse Egea 3

Burmester B25

Burmester B30
Celestion F30

Chario Academy Sovran
Kef reference 203/2
Kef reference 205/2
Kef XQ 30
Kef XQ 40
Ruark Talisman
Dali Ikon 5mk2

 
























 

 

 


                    




 

























 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


   

Zoektocht naar de ultieme luidspreker

Het was mijn leven lang al een droom om een echte high end muziekinstallatie te hebben.

Als muzikant , personal dirigent en musicisten trainer sta ik iedere dag voor echte instrumenten. Mooi geluid is mijn passie en mijn leven. Waar inmiddels enkele mensen om mij heen roepen dat zij  blij zijn over een aantal jaren met pensioen te mogen wil ik het liefst nog zo lang mogelijk door blijven werken.

Wat ik dagelijks ervaar in de mooiheid van muziekinstrumenten vind  ik in bijna geen enkele muziekinstallatie / luidspreker terug.  Als een kennis van me roept dat hij zo blij is met zijn B&O installatie zeg ik maar ja dat is mooi, om er vanaf te zijn. Om geen ellenlange zinloze discussie te krijgen.

Ik trok een jaar uit om de voor mij perfecte luidspreker aan te schaffen. Ik wilde tussen de 3.000 en 5.000 euro uitgeven voor  nieuwe- of jonge  gebruikte luidsprekers.

In mijn zoektocht naar de beste luidsprekers voor mijn budget heb ik menig hifiwinkel van binnen gezien. Vaak staan er dan ongeveer tien sets luidsprekers in mijn prijsklasse. Van die tien luidsprekers wordt gezegd dat die de beste zijn vallend binnen mijn budget. Maar als ik luister klinken ze allemaal totaal verschillend. Daarmee kan er per definitie maar een van de tien de beste zijn en niet alle tien.

Na het beluisteren van heel veel luidsprekers kwamen uiteindelijk  toch  luidsprekers  die eigenlijk boven mijn budget staan bovenaan de lijst :  de Master Contemporary C en de Monitor Audio PL200.  De Master Contemporary C  (€ 7500,00) viel af, omdat deze luidspreker  de laagste tonen van de contrabas en de basgitaar niet mooi weer kan geven. De Monitor Audio PL200 bood na nog een vergelijk toch net niet die echtheid waar ik naar op zoek was.

Inmiddels had ik al een hele mooie Audio Research  voor/eindversterker gevonden. Voor een koopje. Een koopje?  Zei mijn vrouw. In ieder geval in vergelijk met de nieuwprijs van 17.000 euro

Na vele omzwervingen ging het richting Burmester B20 en B25 ( € 7000,00). Thuis heb ik enige tijd deze luidsprekers mogen luisteren, Ze klonken behoorlijk goed maar ze leidden bij mij echter tot wat luistermoeheid na wat langere tijd en waren daarom voor mij ook geen goede keuze. 

 

Millon

Vervolgens werd ik door verschillende mensen op de Millon Phantom gewezen.

Een afspraak was snel gemaakt en op de installatie van Frits Straatsma / Millon (AVM voorversteker, Mark Levinson 29 eindversterker, Sony X777 ES CD speler) gingen we een uitgebreide luistersessie doen.

 

Millon Cobra IV

Als eerste werd de Cobra IV aangesloten op. Eerlijk gezegd verwachtte ik niet zo veel van deze kleine vloerstaander. Tot mijn grote verbazing ging de laagweergave tot diep in het graf. "Waar zitten al die grote bas-speakers?", was mijn vraag. "Nergens", antwoordde Frits en hij haalde het frontje er af. "Pardon!?", was mijn reactie, want ik zag slechts een paar kleine speakertjes. Ook het zo belangrijke middengebied klonk zeer natuurlijk en relaxed. Het leek wel alsof er geen hoorbare vervorming was. Een volle klank maar dan juist met veel detail. Dat hoor je niet vaak. "Hoeveel kosten deze luidsprekers?".  "€ 2500 is de adviesverkoopprijs voor een set", was het antwoord. Ik dacht dat hij een grapje maakte. Deze prijs gaat namelijk nergens over, voor een luidspreker die concurrenten van € 6000,00 - € 7000,00 verslaat.

 

Millon Phantom

Omdat ik eigenlijk was gekomen om het vlaggenschip ,de Millon Phantom, te luisteren, was ik erg nieuwsgierig geworden. Het vlaggenschip suggereert iets dat zeer goed is, maar voor mijn gevoel had ik die ervaring net beleefd tijdens het luisteren naar de Millon Cobra IV.
Als ik luidsprekers ga luisteren neem ik altijd vier cd-s mee die ik erg goed ken en al vele malen gedraaid heb.

De eerste CD die we luisterden was van Astrud Gilberto een prachtige opname met groot orkest.
De schudkoker(percussie) klonk levensecht. De mannenstem was zeer doorzichtig. Wanneer er samen wordt gezongen dan zijn de stemmen zeer goed te onderscheiden. De akoestische  gitaar laat erg veel detail om de snaren heen horen. Het laag is vooral duidelijk hoorbaar.
Bij de trombonesolo hoor je de beker van het instrument ook echt resoneren.

 Met het tweede nummer van deze kon je nu zelfs horen dat er een andere microfoon gebruikt was voor de opname van Astrud.

De tweede cd die we luisterden was van Freddy Hubbard stevige jazz. Eerst maar eens iets over de conga's, waarmee het stuk begint. Ik had al eens eerder gehoord dat de handen "zichtbaar" op het vel neerkwamen, maar wat ik nu hoorde heb ik tot op heden alleen maar in het echt gehoord. Het lijkt wel of je het vel zowel omlaag als omhoog hoort gaan (het is moeilijk uit te leggen). Als de trompet en de sax samen mee gaan doen, blijven ze zeer goed apart te onderscheiden. Na een aantal maten gaat de basgitaar een octaaf lager. Hier laten veel luidsprekers die ik al geluisterd had het behoorlijk afweten, waardoor een subwoofer noodzakelijk wordt. Bij de Phantom is een extra subwoofer overbodig. Het laag is zeer drukvol. Het drumstel klinkt werkelijk schitterend. Het subliem uit-trillend bekken is een genot om naar te luisteren. En dat alles, zonder ook maar enige scherpte. Alle instrumenten blijven relaxed klinken. Dan de saxofoonsolo, het instrument klinkt  vol en laat veel  details om de toon heen horen. In het laag knort hij heerlijk. Dat had ik ook nog niet eerder gehoord. Het stuk eindigt met alleen  conga's en andere percussie-instrumenten. Fenomenaal zal ik maar zeggen. Wat duidelijk allemaal.

 Het derde zilveren schijfje wat we in de cd speler deden is van Wycliff Gordon, een top jazztrombonist uit de U.S.A. Dit is een, technisch gezien, veel betere opname dan de twee vorige. Er is ineens snelheid en dynamiek in de blazerssectie, die nu heel direct klinkt. In het blazerscollectief zijn de trompet, trombone en saxofoon zeer goed apart waar te nemen. Saxofoon en trombone klinken vol en met veel details naast de tonen. Het inademen van de blazers is duidelijk hoorbaar. Tijdens de trombonesolo kun je de beker horen resoneren. Hij klinkt zoals een trombone moet klinken: vol en sonoor. Bij de saxsolo is de grote dynamiek opvallend. Dat maakt het allemaal zo echt. Het hout van de contrabas is helemaal te horen. De verfijning van het schitterende bekken blijft opvallen, overigens niks ten nadele van de rest van het zeer duidelijke drumstel.

De vierde cd die ik wilde luisteren is van STS.

Deze opname begint met een waanzinnig mooie vleugel. Deze is groot en staat als een huis. Net of je er bij bent. Dan begint de zangeres. Het is net of ze voor je staat. Een geweldige dynamiek komt er op je af. Er is veel karakter te horen in de stem. Elke noot heeft niet alleen zijn eigen toonhoogte maar ook een eigen karakter. Enorm veel detail in de stem dus.

Na het luisteren van de Millon Phantom wilde ik graag ook een vergelijk maken met de veel duurdere luidsprekers van Sonus Faber Guarneri Memento(€ 9.400,00) en de forse Avalon Eclipse  (€ 12.000,00). Op beide luidsprekers dezelfde vier cd-s gedraaid die ik zo goed ken.Hoewel de Avalon evenwichtiger en neutraler klonk dan de Sonus Faber , vond ik dat bij  beide luidsprekers het geluid in de luidsprekers bleef zitten. Hoewel de Avalon en Sonus Faber zeker niet slecht klonken, konden ze geen van beide het door de Millon Phantom zo prachtig los van de luidsprekers neergezette geluid produceren. De Millon klonk in ieder bereik mooier. Het laag ging ook dieper en de klank was veel echter. Vooral de stemweergave van de Millon was opvallend mooier.
Telkens als wij bij een direct 1 op 1  vergelijk binnen één seconde overschakelden van de Avalon of Sonus Faber naar de Millon Phantom, was het alsof er een gordijn werd geopend en alle details van hoog tot laag en alle instrumenten zeer goed te onderscheiden waren.  Een groot compliment voor luidsprekers die veel minder kosten dan de beide andere.

Na de luistersessie was voor mij zóveel duidelijk geworden dat ik meteen de luidsprekers heb aangeschaft.

 De Phantom kreeg thuis bij mij een mooi plekje en nadat ik mijn eigen apparatuur (Audio Research LS25 + VT100MK3 buizen voor- en eindversterker , Marantz CD 80) erop aan had gesloten kon het luisteren weer beginnen.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het bij mij thuis op mijn eigen installatie net zo prachtig klonk als ik bij Frits had ervaren. Nadat ik dit had ervaren kwam er voor mij een einde aan mijn lange zoektocht. Een zoektocht die me langs vele hifi zaken en nog meer luidsprekers had geleid. Na vele uren luisteren en vergelijken ben ik iets tegen gekomen wat ik na enige tijd eigenlijk niet meer voor mogelijk had gehouden. Als er een luidspreker in de buurt kwam  van mijn wensen was er altijd wel weer een nadeel te vinden waardoor ik nooit overtuigd raakte.

Vaak staat een volle klank voor kleuring en een gedetailleerd geluid voor scherpte.De Millon Phantom klinkt echter vol en gedetailleerd van hoog tot laag. Dit zonder hoorbare kleuring en scherpte. En wel vanaf de contrabas tot en met  het schitterende bekken.
Het lijkt wel, alsof er geen hoorbare vervorming is. Een unicum op luidspreker gebied. Bij de Millon Phantom ervaarde ik waar ik lange tijd naar op zoek ben geweest.

Inmiddels luister en geniet ik dagelijks van de ongekende eigenschappen van de Millon Phantom, deze heeft in mijn optiek een ongekende prijs / kwaliteit verhouding.

Geschreven door Wil van den Dungen.

Juli 2012

*musicus
*muziekschooldocent
*dirigent
*examinator harmonie/fanfare examens
*coach blaasmuziek Nederland
Specialiteiten;
*jeugdopleidingen
*schoolmuziek
*bijscholing koperblazers
*blaas- en ademhalingstechniek
*mondstukaanmeting




 

 

Millon Phantom Adv.verk.pr. v.a. 4499,-


 

 

 




Avalon Sentinel II luidsprekers

Vanaf het begin van het eerste liedje van The French Triangle Test CD, creëerde de Sentinel II een wijd en diep geluid. Het geluid van elk afzonderlijk muziekinstrument scheen groot en vol. Ik was heel erg tevreden met de kwaliteit van de muziek. De saxofoon was warm en magnetisch en de blaasgeluiden droegen de kwaliteit van een grote hoeveelheid lucht die uit de bel van een sax werd geblazen.

Sonus Faber Guarneri memento

De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat met langdurig experimenteren ze nog meer subtiliteit zouden kunnen gaan onthullen. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers een zoete versterker nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.
 
Aurum Cantus V2M

De gedetailleerde en ongekleurde midrange reproductie van de Aurum Cantus V2M zette me aan om te gaan graven voor mijn collectie van goed opgenomen vocale uitvoeringen. Bij "Round Midnight", van Ella Fitzgerald's Clap Hands, Here Comes Charlie! was elke zijdeachtige, wulpse stembuiging van Fitzgerald zo fascinerend dat ik op mijn notitieblok krabbelde: "Ze praat tegen me. Ze zingt tegen me..

 
Audiostatic dca 2

Pure 'full range' elektrostatische luidsprekers
Het nieuwe Audiostatic DCA (Direct Coupled Archive) luidspreker systeem is een combinatie van twee, vier, of zes pure 'full range' elektrostatische dipool luidsprekers. Die, afhankelijk van het aantal luidsprekers, de DCA2, DCA4, of DCA6 heten.

Focal Maestro Utopia III

Ik verwachtte een lange periode waarin ik de Maestro's moest laten 'inspelen', een zogenaamde break-in period, na mijn ervaring met de Electra 1007 Be boekenkast luidsprekers, maar hun balans veranderde zeer weinig na de eerste dag van gebruik. Ik vond het geluid van de Focal 1007 Be briljant; en in contrast was de Maestro Utopia eigenlijk een beetje mild, zelfs beschaafd

Cabasse Egea 3

De Egea 3 is een drie weg ontwerp: twee 170-millimeter bas drivers met 125-millimeter diameter Duocell cones die geladen zijn met een 'downward-firing' port dat uitkomt tussen de basis en de plint.

Rond 1.1 kHz kruist dit over naar één van Cabasse's speciale co-axial drive units, die een ringvormige membraam heeft en om een kleine hoorngeladen dome tweeter zit


Burmester B25


Chario Academy Sovran

De meeste audioliefhebbers associëren Italiaanseluidsprekers met een warm, romantisch geluid. Hun aantrekkingskracht tot deze luidsprekers heeft meer te maken met hun hart dan hun hoofd. Maar niets van de timbre balans tot het algemene geluid van de Sovran zette mij tot zwijmelen


Genesis 1. 2

Het Genesis™ 1.2 luidspreker systeem is de nieuwste iteratie van het leidende luidspreker systeem van Genesis. Gecreëerd door de muziekliefhebber die geen compromissen accepteert in de reproductie van een muzikaal evenement, is de Genesis 1.2 het hoogtepunt van een 30-jaar oud nalatenschap van 'reference level line-source dipole' luidspreker systemen die hun oorsprong vinden in de Genesis I in 1993, en zelfs verder terug tot in de IRS™ in 1977.


JBL Synthesis 1400 Array BG

De 14" woofers produceerden een overtuigende volle klank met het orgel, zoals te horen is op in begin van Strauss's Also sprach Zarathustra, uitgevoerd door Erick Kunzel en de Cincinnati Pips op Time Warp (CD, Telarc CD-80106), en speelde de pijporgel's aanhoudende lage C (32Hz) dat James Busby's optreden van Howells' Master Tallis' Testament van Pipes Rhode Island (CD, Riage 101) afsluit. Beide selecties lieten de lucht in mijn kamer trillen en de losse radiator panelen rammelen.

Sonus Faber Guarneri Homage


De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat ze extra lagen van subtiliteit zouden blijven onthullen, wat langdurig experimenteren verplichtte. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers een zoete amp nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.


ProAc Response D Two

In mijn luisterkamer had het Leben-ProAc koppel een mooi gebalanceerde combinatie van transparantie en helderheid dat samenging met muzikale zwaarte en warmte - geen gemakkelijk iets om voor elkaar te krijgen.


ProAc Response D18


ProAc maakt zelden blitse luidsprekers. De producten van het bedrijf hebben de neiging om er redelijk normaal uit te zien - en deze Response D18s lijken die trend te volgen.
Schrap de stijlvolle Ebony veneer - een £400 premium op de prijs die we al genoemd hebben - en je hebt, fysiek gezien tenminste, niets meer dan de zoveelste slanke two-way tower.

Quad ESL-989


De eerste luister sessie met een volledige Quad 99/909 stack was veelbelovend, maar nog niet beslissend. Zoals altijd klonken de pre-amplifiers van de Quad natuurlijk, maar met een gebrek aan finesse, detail, en algehele levendigheid, zelfs met bekwame power amps.
De 989 is de eerste echte full-range electrostaat die ik tegengekomen ben.

Ruark Talisman III

Vijf-ster luidsprekers zijn meestal algemeen inzetbaar, werken goed in vele systemen, en stellen het grootste gedeelte van de tijd veel mensen tevreden - maar niet deze luidsprekerboxen. De Talisman IIIs zijn geweldig, erg muzikaal, en in staat om vele luisteraars te betoveren, maar in tegenstelling tot de meeste producten die vijf sterren ontvangen hebben ze een merkbare zwakheid - hun treble prestaties.


B&W Nautilus

De B&W Nautilus zijn de front luidsprekers in een systeem dat gebruik maakt van vier B&W Nautilus 801s als sides en rears, een B&W HTM als middenkanaal, en de Krell Master Reference Subwoofer. Versterking wordt in dit systeem gedaan door 13 Krell 650W monoblokken - 8 van deze zijn voor de slakkenhuisachtige Nautilus, welk van de meeste anders luidspreker ontwerpen verschilt wegens het feit hij actief is: de crossovers komen in een aparte doos, splitsen het signaal, en geven het door aan elke versterker

B&W XT4

MUZIKALE PRESTATIES:

De XTs bleken zeer geschikt om het weelderige, neo-British Invasion geluid van de cd  Strange Geometry van de band The Clientele's te reproduceren, de delicate snaarinstrumenten in "I Can't Seem to Make You Mine" gaf het weer met een mooie combinatie van zijdeachtigheid en detail. Terwijl het dromerige pop nummer richting zijn hoogtepunt zweefde, werd ik getroffen door hoe duidelijk de verschillende instrumentele lagen - snaarinstrumenten, piano, vibrato gitaar - klonken.

Infinity IRS Beta


Het woord dat de Infinity Betas het beste beschrijft is "fantastisch". Deze luidsprekersystemen hebben meer aanleg om iemands haren overeind te doen staan dan enig ander systeem. Ik heb kippenvel van opnames met accordeon en harmonica solo's, wat ongehoord is, aangezien ik normaal gesproken geen van beide echt spannende muziek vindt om naar te luisteren.

Wilson Benesch Trinity

Wilson Benesch gaat misschien een zware strijd aan met de Trinity. Op het eerste gezicht verschilt het ontwerp weinig van de zeer gerespecteerde Arc van het bedrijf, met de toevoeging van een additionele super tweeter - en dat kan moeilijk het prijsverschil van £2000 rechtvaardigen.

Spendor SA1

Misschien lag het aan de begrensde lage bas output, maar het bleek relatief makkelijk om de optimale positie voor de Spendors te vinden in mijn kamer. Ik gebruikte mijn gebruikelijke 24" Celestion standaarden met de SA1s, de pilaar van elk van de standaarden gevuld met een mix van droog zand en lood. Onder het tapijt vastgenageld aan de grond, plaatsten deze standaarden mijn oren net boven te tweeter, maar ik had niet het idee dat ik onderuit moest zakken om een goede tonale balans te krijgen


Spendor A9

Het is gemakkelijk om een luidspreker als de Spendor A9 te onderschatten, hij kost immers $4000 en ziet er redelijk gewoontjes uit.Maar, zoals altijd, gaat het allemaal over de technische details. Spendor maakt zijn drive units binnenshuis in plaats van ze bij een OEM leverancier te halen. Dit geeft hun technici de vrije hand, gezien het feit dat een drive unit ontworpen kan worden voor een specifieke taak. Spendor heeft veel werk gedaan op cone materialen en is gegaan voor een cone van polypropeen en kevlar voor de twee bas drivers.

Dali Ikon 5mk2


De beste manier om een luidspreker te kiezen die bij jou past, is door op je oren te vertrouwen. Pak een aantal CDs mee die je kent en luister naar ze via zoveel mogelijk luidsprekers. Houd aantekeningen bij over hoe elke luidspreker klinkt, aangezien je dat waarschijnlijk snel weer zult vergeten. Daarom is het geweldig om in een gespecialiseerde audio zaak een comparator te gebruiken.

Dynaudio contour s3.4


Verwacht niet dat deze luidsprekers meteen goed klinken als ze net uit de doos komen. De eerste dag was verschrikkelijk. Het geluid was vervaagd, met teveel bas en een erg verzonken midrange. Er was geen stereo afbeelding van het geluid, zelfs niet met de beste opnames. Ik had deze ervaring ook met de Audience 42, dus ik verwachtte niet veel, maar ik verwachtte niet dat het zo erg zou zijn. Ik kreeg de luidsprekers op vrijdagmiddag, en na een paar uur van 'breaking in'

Dynaudio Evidence Master

Dynaudio luidsprekers springen nooit op om één bepaald ding heel hard te zeggen, maar wat ze wel doen is alles ongelofelijk accuraat zeggen, zodat jij uiteindelijk iets als "wow! Deze luidspreker is zo natuurlijk!" moet zeggen. Ik heb vele luidsprekers van deze prijsklasse beluisterd, waaronder merken als Wilson en B&W. Geen van hun spreekt tot je zoals Dynaudio. Dit is veruit mijn favoriete referentie niveau luidspreker. In een notendop: hij brengt een heel erg natuurlijke weergave van alle instrumenten en frequenties over.

Dynaudio Excite X32

Alle Excite modellen zijn voorzien van een Magnesiumsilicaat Polymeer cone woofer met gegoten aluminium behuizingen en aluminium spoelen. Dynaudio's speciaal bedekte soft-dome tweeters, met nieuw ontworpen magneet structuren, sieren alle luidsprekers. De Excite luidsprekers zijn beschikbaar in esdoorn, kersen, palissander, en zwart essen fineer hout; mijn recensie exemplaren kwamen in een diep en donker palissander, wat er werkelijk prachtig uitzag

Infinity Reference Standard V

De Infinity Reference Standard is, tot nu toe, de beste prestatie ooit van een bedrijf dat gewijd is aan het verkennen van de grenzen van luidspreker technologie. Het is in elk aspect een systeem zonder compromissen. Het traditionele maken van luidsprekers heeft historisch gezien altijd een compromis moeten hebben  tussen verschillende ontwerp limieten (dingen als efficiëntie, krachtvermogen, dispersie, kastgrote, prijs, en andere factoren die ten koste van elkaar gingen) met een doel een "praktisch" eindproduct te bereiken


Genesis 2.2

Wauw, wat heb ik me vergist!
De allereerste noot liet niet alleen mijn vooroordeel verdwijnen, maar schudde ook aan de grondvesten van een paar van mijn overtuigingen die ik tijdens jaren gebruik van 'high-end' gereedschap gevormd heb. In het verleden ben ik grote creaties tegengekomen - zowel in een gecontroleerde omgeving als in demoruimtes - en hun neiging om een gigantisch beeld te projecteren, wat ongetwijfeld indrukwekkend is maar altijd vermoeiend wordt op de lange termijn, laat staan schaamteloos onrealistisch.

 


Diapason Karis

Het is niet vaak dat we het woord 'polyhedron' tegenkomen, of het nou te maken heeft met hi-fi of niet. Echter, bekijk Diapason's verkoopbrochure en daar staat het, samengaand met uitdrukkingen als 'staven van massief walnoot', gebruikt om de constructie van de kast aan te duiden, en 'direct drive' technologie - refererend naar het ontbreken van een elektrische crossover tussen de mid/bass driver en luidspreker terminals.


De AMT tweeter van de B25 produceerde de treble en hogere midrange zonder moeite en met een gebrek aan oneffenheid. De vibe begeleiding in "The Mooche"van Rendezvous: Jerome Harris Quintet Plays Jazz glinsterde met cascades van duidelijk gedefinieerde harmonieen, terwijl de trompet en trombone solo's prachtig geluid leverden. Ik hield vooral van de subtiele harmonische boventonen in "Unspoken Words" in Joe Beck's The Journey en het angstaanjagende en transparante klokkengelui dat H. Owen Reed's La Fiesta Mexicana van Howard Dunn

 

 


B&W 804 Diamond
B&W 804 Diamond vs. B&W 803D.

Ik heb de kans gehad om de "oude" 803D naast de 804 Diamond te zetten en ze te vergelijken. Ik was erg verrast. De 803D won zeker weten op het gebied van "grootheid van geluid" gezien zijn grotere kast. Maar, het kon (totaal) niet op tegen het "begrip" van het geluid dat uit de 804 Diamond kwam. De 803D klonk eigenlijk een beetje ingesloten en gedempt.































Beri
Amy
Stacey
cher 2
Danyl
Dony
Gamu
Lucie
Shanna
Martin
Glennis Grace